19 grudnia 2012

Na polowaniu poza domem: wegańskie święta?

Czy święta Bożego Narodzenia mogą być wegetariańskie? Bez problemu – wszystkim niedowiarkom – odpowiadam, że tak, mogą być wegetariańskie. Więc idźmy krok dalej, czy święta mogą być wegańskie? Na to pytanie weganie również odpowiedzą, że tak, mogą być. Ja nie jestem na diecie wegańskiej. Nie wykluczam, że w przyszłości może na taką przejdę, ale to nie jest nasz dzisiejszy temat. W ramach udowodnienia, że świąteczne ucztowanie może być wegańskie w Łodzi zorganizowano Vegilię


Każda osoba biorąca udział mogła przygotować wegańską potrawę i dzięki temu spróbować innych za darmo lub zapłacić 10zł za wstęp i próbować do woli tego co przygotowali inni. Razem z Hunter doszłyśmy do wniosku, że nie znamy i nie próbowałyśmy nigdy zrobić żadnego wyjątkowo dobrego wegańskiego dania, które dodatkowo byłoby typowo świąteczne. 


Myślałyśmy nad kapustą z grochem, która często gości u Hunter na stole, ale sedno tego specjału tkwi przecież w maśle. Sam pomysł na Vegilię wydał nam się świetny, bo przecież zawsze warto poszerzać swoje kulinarne horyzonty. Na vegilijnych stołach pojawiło się sporo smacznych i ciekawych rzeczy. 


Były pasty do kanapek, samosy, zupy, ciasta, ciasteczka, babeczki, sałatki, a także wegański ser i kiełbasa! Najadłyśmy się porządnie próbując po kolei wszystkich dań. Ostatecznie, w głosowaniu, wygrały ciasteczka przypominające bardziej kruche pieguski z kokosem. 


Debatując w drodze powrotnej do domu, trochę zasmucone, stwierdziłyśmy, że nie pojawiły się żadne typowo polskie potrawy w wersji wegańskiej. Dlatego zastanawiamy się czy to nie jest trochę tak, że trzeba wybrać – albo święta będą wegańskie albo będą polskie, tradycyjne. 


Może nasze pytania biorą się z niewiedzy w tym temacie. Czy są na sali jacyś weganie? Co sądzicie na ten temat? Jak wyglądają Wasze świąteczne stoły? :) 

5 komentarzy:

  1. no właśnie trochę żałowałam że mnie tam nie było. Ale dzięki Wam przynajmniej wiem co się działo. Generalnie z wigilią wegańską nie powinno być problemu, bo przecież Wigilia to postne potrawy. Więc kapusta z grochem, pierogi z grzybami i kapustą, barszcz czerwony lub grzybowa spokojnie są wegańskie. Co tam jeszcze, ja kaszę jaglaną z sosem pieczarkowym jadałam na wigilii, makiełki są wegańskie (można zamiast miodu dać do nich melasy lub po prostu dać dużo bakalii i będzie wystarczająco słodko). Co tam jeszcze co tam jeszcze, kutia chyba też może być wege. Jak coś jeszcze wymyślę to napiszę.
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak więc mamy już kilka potraw, ale z drugiej strony wiadomo też, że jeśli jest np. jedna osoba na takiej diecie w domu, to nikt nie przygotuje całej Wigilii pod nią (trochę uogólniam, ale mam przed oczami widok wszystkich smutnych babć!). Jajka w sałatkach, masło w kapustach, pierogach, kaszach. Mleko, śmietana, miód w wypiekach. Na wegańskiej Wigilii niestety, ale najsłabszym punktem były słodycze/wypieki. (dla mnie niemal najistotniejsza część świąt :D!) Nie mówię, że tego nie da się pogodzić... ale jak np. przekonać starsze pokolenia.

      Nie znałam makiełków! :>
      Przy następnej okazji koniecznie musisz wpaść :) np. na Wielkanoc! Mam nadzieje, że zrobią coś takiego.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Właśnie to samo chciałam napisać xD Napewno było smacznie i miło =)) U mnie w domu też zawsze wegetariańska wigilia =) Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt ^^

      Usuń
  3. Nie jestem weganką, ale przyznam, że takie pyszności bardzo mi się podobają :) Widzę pyszne racuszki na zdjęciach i już wiem, że byłabym zadowolona :D

    OdpowiedzUsuń

Smacznego!